چه زمانی، چگونه و به چه کسی تخفیف بدهیم؟
تخفیف یک سیاست توسعه فروش است بنابراین قرار نیست منجر به بازدهی منفی یا زیان شرکت ها شود و باید منجر به افزایش گردش کار یا گردش سهام شود. سیاست تخفیف باید به گونه ای برنامه ریزی شود که به گردش کالا و سرعت گردش اقتصادی یک شرکت کمک کند.
به عبارت دیگر، اگر شرکتی بتواند در نتیجه سیاست تخفیف، گردش کالای خود را از 3 برابر به 4 برابر افزایش دهد، سود کمتری خواهد داشت اما نرخ گردش انبار افزایش می یابد، کاملاً برایش مقرون به صرفه است.
یعنی اگر گردش کالای شرکت دو بار در سال باشد و به ازای هر گردش 10 درصد سود داشته باشد، در پایان سال 20 درصد سود خواهد داشت. اما اگر این سود را به 5 درصد کاهش دهد و در عوض گردش کالا را پنج برابر کند، سالانه 25 درصد سود کرده است، بنابراین این کاهش سود برای او مقرون به صرفه خواهد بود.
نکته دوم اینکه سیاست تخفیف باید به موقع باشد و همچنین در طول سال مستمر نباشد زیرا کارایی خود را از دست می دهد. معمولاً شرکت ها باید تخفیف ها را به گونه ای مدیریت کنند که بین فصول پر رونق و فصول با رونق کمتر تعادل برقرار شود که منجر به تعادل در تولید و توزیع شود.
نکته سوم این است که به چه کسانی تخفیف بدهید؟ شرکت ها اغلب از طریق واسطه ها کار می کنند و واسطه ها با مردم ارتباط برقرار می کنند. ممکن است این سوال پیش بیاید که شرکت ها به نمایندگان خود تخفیف می دهند تا سود بیشتری کسب کنند و با انگیزه بیشتری کالا بفروشند یا به مصرف کننده نهایی تخفیف بدهند تا مردم تحریک شوند و خرید کنند؟ یا باید تخفیف را دو برابر کنند و به واسطه ها یا نمایندگان پاداش یا حق بیشتری به واسطه ها بدهند و قیمت را کاهش دهند؟ همه این آثار باید طراحی شوند.
[ بازدید : 65 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]