تخفیف چیست و انواع آن؟

شنبه 18 تير 1401
18:08
ه.و

تخفیف چیه؟

تخفیف یک اصطلاح عامیانه است که در بین مردم در هنگام معاملات استفاده می شود. تخفیف یعنی کاهش مبلغ پرداختی برای خرید کالا یا خدمات که با توافق فروشنده و خریدار صورت می گیرد و خریدار مبلغی کمتر از قیمت اولیه کالا می پردازد.

به بیان بهتر، منظور کارشناسان و کارشناسان اقتصادی از تخفیف به گونه ای است که خریدار بتواند با فروشنده به توافق برسد و بخشی از قیمت کالا را پرداخت نکند. در واقع تخفیف نوعی صرفه جویی در هزینه است.

معمولا در ایران به دلیل رقابت بین مشاغل و محصولات مختلف شاهد تخفیف های خوبی هستیم. گاهی برای مناسبت های خاص مانند شب یلدا، رمضان، سال نو، اعیاد مذهبی و ... تخفیف هایی داده می شود که گاهی برخی از فروشندگان برای جذب مشتری و ایجاد تمایز، محصولات خود را با درصد تخفیف عرضه می کنند تا فروش بیشتری داشته باشند.

تخفیف و ایجاد مشاغل جدید

اساساً با ظهور نیازهای جدید و گسترش استفاده از فناوری های جدید، کسب و کارهای جدیدی نیز شکل می گیرد. در واقع کسب و کارها بسیار وابسته به نیازهای انسان هستند. متخصصان کسب و کار و صاحبان کسب و کار موفق، همگی بر این باورند که سرمایه گذاری زمانی موفق است که هدف آن برآورده کردن یک یا چند نیاز باشد.

در حال حاضر کسب‌وکارها نیز به سمت در نظر گرفتن نیاز جدید مشتریان خود یعنی تخفیف‌ها حرکت کرده‌اند، در نتیجه شرکت‌ها یا وب‌سایت‌هایی تأسیس شده‌اند که با تخفیف‌های گروهی یا ارائه کد تخفیف و کوپن‌های تخفیف مانند سایت Discount Hot فعالیت می‌کنند.

انواع تخفیف

تخفیف های تجاری

معمولا موسسات تجاری به منظور افزایش فروش، در زمان های مختلف برای مشتریان خود تخفیف در نظر می گیرند. به عنوان مثال اعلام می کنند کلیه خریدهای انجام شده در زمستان و به مناسبت شب یلدا مشمول 15 درصد تخفیف می شود. یا تخفیف هایی در قیمت های اعلام شده در کاتالوگ های خود در نظر می گیرند یا خریدهایی که از حد معینی فراتر می رود. مثلا یک کتابفروشی اعلام می کند که هرکس بیش از دو کتاب بخرد 30 درصد تخفیف می گیرد.

تخفیف بر اساس توافق طرفین

گاه خریدار و فروشنده بر سر قیمت توافق می کنند، به عبارت دیگر بر سر تعیین قیمت چانه زنی می کنند تا به توافق نهایی برسند. این نوع تخفیف ها در دفاتر ثبت نمی شود، بلکه به آن معامله در معاملات کوچک یا بزرگ می گویند.

تخفیف به دلیل نقص محصول

گاهی خریدار پس از دریافت کالای خریداری شده متوجه عیب یا نقصی در آن می شود و یا متوجه می شود که با نمونه سفارش داده شده مطابقت ندارد. در این صورت یا کالا را به فروشنده برمی گرداند یا به جای آن از همان کالا استفاده می کند و به جای آن تخفیف دریافت می کند.

تخفیف فروش نقدی

در موسسات تجاری همواره بخشی از خرید و فروش به صورت نسیه انجام می شود. معمولاً در فروش اعتباری، فروشندگان کالا مدت زمانی را برای مشتریان خود تعیین می کنند تا تقاضای ناشی از فروش نسیه کالا را دریافت کنند که به آن شرط فروش می گویند.

این امکان وجود دارد که فروشندگان کالا برای تشویق مشتریان خود به پرداخت زودهنگام و جلوگیری از عدم پرداخت به موقع، تخفیف هایی در نظر بگیرند. مثلاً شرط کنید که اگر خریدار بدهی خود را به جای سی روز در مدت ده روز پرداخت کند، مشمول 2 درصد تخفیف می شود.



[ بازدید : 74 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معرفی تخفیف ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]